selamat datang to my blogspot :Ddh pnt jln 2 singah2 larh dlu yee........nice to see.. nice to follow..hehee~goodbye come again okeyy..see you ^^

Tuesday, 1 July 2014

DIARI RAMADHAN 3

Assalammualaikum…
Untuk diari ramadhan ni, ada beberapa perkongsian yang aq dah baca dan nak berkongsi dengan korang semua.. Perkongsian isi kandung yang terdapat didalam al-quran.

Surah Al-Baqarah : Ayat 121

(Keterangan ayat 121 : hal 25)

Orang2 yang membaca Kitab Suci dengan benar2 membacanya, nescaya mereka percaya kepadanya serta mengikut ajaran yang tersebut didalamnya. Orang2 islam sekarang, ramai yang membaca Al-quran, tetapi mereka tidak memerhatikan isinya dan tidak mengambil pelajaran daripadanya. Mereka membacanya untuk menjadi lagu dan menggembira hati, sedangkan isinya yang penting tidak mereka fahamkan.

Oleh sebab itulah, ramai orang islam yang tidak berubah budi pekertinya dan tidak takut membuat kejahatan, padahal dia kerap kali membaca Al-quran. Ini tidak lain, hanya kerana dia tidak mahu memerhatikan isinya. Orang2 arab dahulu, tiada yang menghaluskan budi pekerti mereka, selain daripada petunjuk Al-quran. Apa sebabnya petunjuk Al-quran tidak mujarab untuk membaiki budi pekerti kita? Ini tidak lain, hanya kerana kita membaca Al-quran, tanpa mengerti maksudnya.

p.s : mari kita dalami isi Al-quran...Sekian :) Selamat Berpuasa dan Tingkatkan Ibadah Kita.. PEACE _V_

DIARI RAMADHAN 2

Assalammualaikum…
Untuk diari ramadhan ni, ada beberapa perkongsian yang aq dah baca dan nak berkongsi dengan korang semua.. Perkongsian isi kandung yang terdapat didalam al-quran. 

Surah Al-Baqarah : Ayat 85

(Keterangan Ayat 85 : hal 18)

Ayat ini sebenarnya ditujukan kepada bani israil, tetapi untuk pengajaran kepada kita kaum muslimin. Barangsiapa yang percaya dan menuntut sebahagian kitab, tetapi meninggalkannya, maka dia mendapat kehinaan dan kesusahan di atas dunia, dan di akhirat akan dimasukkan ke dalam neraka. Ramai orang2 islam, kita lihat mereka mengerjakan solah, puasa, haji dan sebagainya, tetapi mereka mengambil hak orang atau hak negara, menganiaya, mencaci (mengumpat), irihati, takbur, mengadu domba, memutuskan silaturahim (bermusuh-musuhan) dan sebagainya.

Maka orang seperti ini, adalah beriman dan menurut sebahagian Al-quran, tetapi kafir (ingkar) kepada sebahagian yang lain. Oleh itu, balasan untuk mereka adalah kehinaan dan kesusahan di atas dunia, dan diseksa di akhirat. Dengan keterangan ini, kaum muslimin patut insaf, supaya mereka beriman dan menurut apa2 yang diperintahkan Allah s.w.t. dalam Al-quran semuanya, bukan dengan mengikut satu dua ayat sahaja.

p.s : Selamat Berpuasa dan Tingkatkan Ibadah Kita.. PEACE _V_

Monday, 30 June 2014

DIARI RAMADHAN 1

Assalammualaikum…
Untuk diari ramadhan ni, ada beberapa perkongsian yang aq dah baca dan nak berkongsi dengan korang semua.. Perkongsian isi kandung yang terdapat didalam al-quran.


Surah Al-Baqarah : Ayat 44

(Keterangan ayat 44 : hal 10)


Ayat ini di hadapkan kepada bani israil untuk petunjuk kepada guru-guru agama, mubaligh, dan pemimpin-pemimpin umumnya iaitu tidak layak kita menyuruh orang berbuat kebaikan, tetapi kita lupa diri kita sendiri. Kita menyuruh orang beramal saleh, tetapi kita berbuat maksiat. Kita menyuruh orang berlaku jujur dan berperangai baik, tetapi kita curang dan berperangai jahat. Kita menyuruh orang berkorban, tetapi kita tidak mahu berkorban. Orang2 seperti ini dikecam oleh Allah s.w.t. dengan firmanNya. Apakah kamu tidak berakal? Seolah-olah orang yang berbuat demikian tidak berakal. Orang yang berakal, dia sendiri terlebih dahulu melakukan pekerjaan yang baik. Kemudian menyuruh orang lain membuatnya. Dengan demikian dia menjadi contoh tauladan bagi orang lain. Demikianlah Nabi Muhammad s.a.w. menyiarkan petunjuk Al-quran kepada umatnya. Denggan demikian, Nabi s.a.w. menjadi imam dan ikutan bagi umatnya.

p.s: cermin diri sendiri dulu, sebelum memberitahu/mengata kepada orang lain..Sekian :) Selamat Berpuasa dan Tingkatkan Ibadah Kita.. PEACE _V_

Friday, 11 April 2014

KELAB HURU-HARA 17

Assalammualaikum..

Lama dah aq tak update, untuk KHH ini aq nak cerita pengalaman pengajian aq kat univeristi ini.. Jangan ambil cerita aq ini serius sangat,,chill and relax la.. Dulu, pernah seorang guru beritahu kat aq, “seindah mana pengalaman kamu kat sekolah ni, ia tetap tak sama pengalaman yang akan kamu dapat bila kat universiti”.. Tapi pada masa itu aq hanya anggap kata-2 itu sebagai kata-2 semangat je.. Sekarang, aq dh rasa pengalaman yang diberitahukan itu..

Tiga tahun telah berlalu..
Tamat sudah pengajian aq untuk mendapat segulung penghargaan(Diploma).. Terasa cepat masa berlalu meninggalkan kawan-2 yang banyak membantu dalam aq menjalani pengajian ini. Untuk permulaan pengajian, memang aq terasa sangat berat.. Kadang-kadang pernah juga datang rasa putus asa untuk sambung pengajian..Masih aq ingat lagi waktu pertama aq datang kat universiti (UiTM)ini. Aq hanya mampu termenung di tingkap (memikirkan keupayaan diri ) hinggakan seorang mak cik memikirkan aq nk bunuh diri.. Apa tak-nya kalau dh aq termenung macam nk keluar tingkap dah waktu itu..  Tapi aq cuba kuatkan semangat lepas  melihatkan semangat kawan-2 yang bersungguh-sungguh untuk menuntut ilmu..

Masih juga aq ingat orang pertama yang aku kenal di universiti, dia merupakan pelajar yang sangat tabah dalam mencapai kehendak diri dia.. Dia juga merupakan roommate aq pada semesta pertama..
Agak kekok untuk aq bersama dengan orang-2 yang aq tak kenal ini.. Tapi lepas beberapa hari aq terus cuba dan cuba untuk sesuaikan diri aq dengan keadaan kat situ.. Orang tua-2 ad cakap,kalau tak kenal maka tak cinta.. Kalau dh kenal boleh bercinta ke? Eh..hahaha.. Tak pernah untuk aq menyesal mengenali mereka, dengan keunikan kerenah masing-2 memang aq rasa seronok.. Kalau tak “stone” je la otak aq ini layan orang yang perangai sama je.. Hari ni berkawan dengan orang yang gembira, esok mungkin aq berkawan dengan orang yang sedih, lusa pula aq berkawan dengan orang yang lawak.. Macam-2 emosi yang ada hehehe…

Aq akan habiskan sisa-2 waktu aq kat univeristi ini untuk berkongsi cerita dengan korang.. Satu kata yang aq terus pegang hingga aq berada kat tahap sekarang ini.. “Seberat manapun kesusahan kita dalam kehidupan ini, ingatlah masih ramai lagi orang yang susah dari kita”.. Tiada ujian yang diberi yang menyusahkan dan menjatuhkan kita melainkan memperkuatkan lagi diri kita.. Kita tidak selalunya diberikan apa yang kita inginkan, tapi kita selalu diberikan apa yang kita perlukan..

Kadang-2 kita tak dapat keputusan yang kita harapkan tapi ingatlah tiada pensyarah, guru mahupun tenaga pengajar yang inginkan anak didiknya gagal.. Kegagalan kita hari ini tidak bermakna kita akan gagal selamanya,,bangkit menentang kegagalan adalah kemenangan yang besar untuk kita..

Terasa berat hati ini, berat untuk melangkah meninggalkan mereka yang telah bersama dengan aq selama pengajian ini.. Pengalaman yang tidak mungkin aq dapat kat tempat lain,,aq sangat-2 menghargainya.. Masih juga aq ingat waktu kita menjalankan program bersama dan pernah aq ceritakan kat KHH sebelum ni.. Program yang kita jalankan bersama murid-2 sekolah rendah(Sekolah Kebangsaan Kongkong Laut).. Mungkin kerana aq suka bersama kanak-2 buatkan aq bersemangat untuk menjalankan tugas aq kat sana.. Semoga adik-2 ini berjaya sepertimana mereka impikan.. “Kenapa abang dan kak semua tak duduk(tinggal) sini je mesti best”,masih segar lagi dalam ingatan aq kata-2 adik itu..

Kehadiran aq kat universiti ini bukan hanya untuk aq menuntut ilmu tapi juga mengenali peribadi orang-2 yang hebat dan bersungguh untuk berjaya.. Semoga korang berjaya menuntut ilmu hingga ke menara gading.. Aq tak pernah melupakan jasa dan ilmu yang korang dah berikan kat aq.. Pensyarah yang tidak pernah jemu untuk mendidik anak bangsa.. Teruskan beri didikan kerana kejayaan mereka dimasa hadapan juga kerana adanya pensyarah dan tenaga pengajar yang berjaya..


p.s: mungkin blogwalking kt sini ada kawan-2 aq.. Aq ucapkan terima kasih dan memohon maaf atas kesalahan yang telah aq lakukan.. Tak lupakan gak untuk pensyarah, keluarga dan semua yang terlibat, terima kasih banyak-2.. Jangan korang lupakan insan yang tidak seberapa ini.. TAMAT

video
maaf kalau ada individu yg xde dalam video ni.. ambil dr sumber yg aq ada je..


Sunday, 6 April 2014


Title: My Sassy Girl
p.s: i'm not kpoppers, i'm movie loverssss...
credited: ECHiZEN

Monday, 17 February 2014

KELAB HURU-HARA 16

Assalamualaikum. w.b.t.

Untuk KHH kali ni, aq nak share satu lagu kt korang dan mungkin korang perrnah dengar lagu ni.. Dengar kat radio dan bagi aq lagu ni boleh di layankan gak...
:(


PASSENGER - LET HER GO
video


Dalam LAGU ada CERITA.
Dalam KEHIDUPAN ada KEHILANGAN.

Kita akan sedar betapa pentingnya seseorang tu lepas dia hilang dari hidup kita. Tapi…. Perkara yang lepas tak mungkin kita dapat kembalikan semula…  Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada guna….

Andai dapat ku putarkan masa,,akan aq kembali ke masa itu.. LOL dh kenapa tetiba jejiwang plk aq ni arghhhh!!! hehe :)

Kehilangan ibubapa mampu memberi impak yang besar dalam hidup kita,, sebab mereka la tempat kita berkongsi suka dan duka dalam hidup kita.. Mereka juga yang akan memberi sokongan dalam apa jua yang kita lakukan…

Kehilangan kawan pula tak ada tempat untuk kita bergembira,, lagi2 plk kawan yang selalu ada waktu kita susah dan senang… Kawan yg camni bukan senang nk cari… Kawan waktu senang memang mudah nk cari,, kawan waktu kita susah plk??

Kehilangan pasangan plk... Ia satu ujian yang telah diberikan oleh Illahi... Jodoh tak akan terpisah kerana ia telah ditetapkan... Doa dan tawakal... 


Walau apa pun kita takkan kehilangan pencipta kita.. Kembalilah kepadanya....

p.s : rindu mengajar kita untuk menghargai orang yang kita rindukan tu... Biarkan dia terus merindui kehadiran kita,, supaya dia akan lebih belajar untuk menghargai kita..

Passenger - Let Her Go

You only need the light when it's burning low,
Only miss the sun when it starts to snow,
Only know you love her when you let her go.

Only know you've been high when you're feeling low
Only hate the road when you're missing home.
Only know you love her when you let her go,
And you let her go.

Staring at the bottom of your glass
Hoping one day you'll make a dream last
But dreams come slow and they go so fast
You see her when you close your eyes
Maybe one day you'll understand why
Everything you touch surely dies

But you only need the light when it's burning low
Only miss the sun when it starts to snow
Only know you love her when you let her go

Only know you've been high when you're feeling low
Only hate the road when you're missing home
Only know you love her when you let her go

Staring at the ceiling in the dark
Same old empty feeling in your heart
'Cause Love comes slow and it goes so fast

Well you see her when you fall asleep
But never to touch and never to keep
Cause you loved her too much and you dived too deep

Well you only need the light when it's burning low
Only miss the sun when it starts to snow
Only know you love her when you let her go

Only know you've been high when you're feeling low
Only hate the road when you're missing home
Only know you love her when you let her go
And you let her go ooooh ooooh oh no

And you let her go
ooooh ooooh oh no
Well you let her go
ooooh ooooh oh no

Cause you only need the light when it's burning low
Only miss the sun when it starts to snow
Only know you love her when you let her go

Only know you've been high when you're feeling low
Only hate the road when you're missing home
Only know you love her when you let her go

Cause you only need the light when it's burning low
Only miss the sun when it starts to snow
Only know you love her when you let her go

Only know you've been high when you're feeling low
Only hate the road when you're missing home
Only know you love her when you let her go

And you let her go

Sunday, 19 January 2014

KELAB HURU-HARA 15

Assalammualaikum,

Korang masih blogwalking sini lg ke? KHH15.. Apa perasaan korang hari ni? Apa pn perasaan tu tetap dgn diri korang ok ;) Hari ni kita borak2 psal kwn.. Aq ni mmg suke sgt perhatikan sikap kwn2 aq ni.. Klau jd ahli psikologi pn bole kot hahaha psikologi xde gaji..

Utk aq,, aq b’kwn sbb nk knal diri dia.. Tp aq mmg x berapa pham sgt sikap perempuan ni.. Diorng ni lbh memilih utk couple dr kwn ke? Aq lbh selesa utk b’kwn dgn kaum ni dlu drpd terus couple.. Tp slalu disalah anggap yg aq ni x berminat pn dgn diorng.. Konfius?? err~~ Klau kita b’kwn, apa yg dia buat kt kita ni bkn sbb kita ni istimewa utk dia,,tp dtg dr diri dia sndiri.. Lgpun kita boleh jd lbh rapat,, walupn masalah dtg skali pn kita boleh hadapi.. Bila kita anggap org tu “special”,, sikit je kesalahan dia bole jd masalah yg besar utk kita..

Kita x perlu ubah diri kita utk buat org lain gembira,,tp cukup dgn jd diri sendiri.. Bg aq,, tulah kesempurnaan.. Jangan Ferdauz tp sikap mcm superman,, pkai underwear kt luar.. Cukup Ferdauz b’sikap macam Ferdauz,, jdlah Ferdauz yg sebenar.. Sempurna sebagai seorang yg bernama Ferdauz..

Okey tu je la nk cite utk kali ni.. jmpe lg utk KHH akan dtg ok.. :)  Aq tinggalkn korang dgn sedikit info yg mungkin berguna utk korang.. Dan aq rasa apa yg aq borak kt atas tu dh lari dr tajuk hehehe

………………………………………………………………………………
Titian Kasih Buatmu…

1.       Jangan bersikap terlalu berhati-hati sehingga menjadi paranoid – terlalu takut sehingga tak sanggup nak melangkah setapak ke depan dalam perhubungan. Lebih rela menutup pintu hati selagi tak berjumpa dengan sesseorang yg sempurna dalam segenap hati.

2.       Jangan terlalu bermudah-mudah dalam memilih pasangan, asal ada yg kenen2/mengurat, terus tersangkut tanpa kira latar belakang, akhlak dan pegangan agamanya. Pesan ulama, kalau mencari pasangan, tanamkan dalam fikiran bukan setakat teman hidup, sebaliknya menjadi ibu atau bapa kpd anak2 yg bakal dilahirkan.

3.       Ramai yg terburu-buru utk bercinta dan mempunyai pasangan, akhirnya hidup dalam keadaan tertekan dan serba-salah bila bertemu seseorg yg menepati ciri2 pasangan idaman. Rasa menyesal sebab terburu-buru dan tak sanggup nak berterus-terang takut melukakan hati pasangan.

4.       Jangan terlalu mengharap kesempurnaan. Tidak semestinya kita cantik, pasangan perlu kacak – bila bergandingan umpama pinang dibelah dua.

5.       Jangan terlalu obses dgn usaha2 halus seperti berjumpa bomoh utk seri wajah, ilmu pengasih, mandi bunga dan sebagainya.

6.       Bujang pun ada kelebihan, jgn bersedih. Nikmati hidup sebaiknya dgn menuntut ilmu dan menambah amal. Org berkahwin pun ada kekurangan – sudah tidak boleh melepak dgn kwn2 di kedai mamak atau melancong beramai-ramai, sebab masa perlu dibahagikan dgn ahli keluarga. Mahu berbelanja utk diri sendiri pun kena fikir dua tiga kali, jika bujang setiap minggu boleh shopping, tak pun window shopping.

7.       Jodoh boleh diusahakan, tetapi akhirnya kena percaya kpd ketentuan ALLAH. Boleh berdoa utk jodoh: “Jika ditakdirkan dia adalah jodoh yg terbaik buatku, mudahlah urusanku utk bertemu jodoh dgnnya… Jika ditakdirkan dia bukan jodoh terbaik buatku, padamlah perasaan ini dan jauhkan aku drpdnya”.

[SUSUNAN SEMULA DRPD: USTAZLOVE.COM]
………………………………………………………………………………




p.s : IAM WHO IAM..itulah kesempurnaan yg sebenar :) k chow..byeee…LOVE U ALL

Tuesday, 14 January 2014

KELAB HURU_HARA 14



Assalammualaikum.w.b.t

KHH14.. PERSONALITI.. Apa yg korang pham psal personaliti? Personaliti (definisi Kamus Dewan Edisi Keempat – terkini) = (personaliti) membawa erti keperibadian dan perwatakan seseorang. Untuk pham tentang personaliti seseorg bkn senang,,btol x? 
Aq pnah dengar satu kata2 ni.. "First perception kita terhadap seseorg selalunya salah" knp? mungkin kita belum kenal personaliti seseorng 2 dengan betul2 teliti.. 

Tiba2 aq cite psal personaliti ni mesti korang konfius kn.. Aq ni nk jd ahli psikologi ke ape?hahaha.. Tp mmg aq ni minat gak observe sikap org.. Lg2 plk org yg aq bru kenal.. Dalam diam aq perhatikn gerak geri diorng.. Bkn aq stalker ke ape tp observation secara indirect..huhu Sebelum aq makin merepek ni.. meh aq nk cite ckit..

Aq slalu dengar org yg pendiam ni lbh bahaya dr org yg bnyak ckp.. LOL knp? Bg aq perkara ni la yg berkait dgn personaliti yg aq ckpkn td.. Kdg2 kita wat perception tanpa kenal pd personaliti diorang dgn btol.. Org pendiam slalu selesa utk berkerja sorg2 dr wat keje dgn orng lain.. Sbb ni la nk kenal personaliti diorng ni susah.. Maybe? aq pn xpasti sgt.. 

Situasi di Sekolah..

Cikgu : anak tuan ni x banyak ckp kt dlm kelas.. Jd sy pn x tahu klau dia ni pham atau x kt dlm kelas 2...

Bapa : dia ni mmg camni kt umah pn cam 2 gak (jwpan slalu dgr)

* actually situasi ni yg slalu berlaku bila nk amik report card kt skolah dlu..LOL

Nk ckp aq ni pndiam 2 xde la jgk.. xtau la org lain pnye pndapat camne kn.. Org slalu ckp camni "x knal maka x cinta".. Klau xknal org 2 camne kte nk tahu personaliti diorang,,kn?? Kdg2 dh knal bnyk ckp plk haha kalah talkative person hahaha.. Boleh jd gak diorng ni "gila2" or MaharajaLawak Mega pnye budak(bnyk wat lawak).. mne kita tahu?

p.s : blogwalking sni lg ok.. chow cincau ;)